La doi ani după ce Parlamentul României a adoptat o lege privind construcția autostrăzii Ungheni - Iași - Târgu Mureș care să conecteze și Moldova la autostrada care deja traversează aproape întreaga Transilvanie de la est la vest, Regiunea Nord-Est a României dispune doar de 16 kilometri, care fac parte de fapt din ruta ocolitoare a municipiului Bacău.
Cum construcția unei autostrăzi și în estul României este vitală pentru dezvoltarea acestei zone, Camera de Comerț, Industrie și Agricultură (CCIA) Botoșani condusă de omul de afaceri Valeriu Iftime, președintele grupului de firme ”Elsaco”, a inițiat un Memorandum pentru prioritizarea finanțării și execuției integrale a Autostrăzii A8 Târgu-Mureș – Iași.
Actul a fost semnat de organismele similare din județele Iași, Neamț, Suceava și Vaslui și încă din preambul se precizează că orice produs care vine sau pleacă din Regiunea Nord-Est către sau dinspre piața UE este automat mai scump din cauza lipsei unei autostrăzi și implicit a cheltuielilor mai mari cu transportul.
”La această oră, chiar dacă utilizăm drumuri modernizate sau nu, circulația auto se face pe drumuri cu trasee sinuoase, cu pante ridicate, supraaglomerate, pe care circulă și biciclete, și căruțe, și tractoare. Pe cel mai scurt traseu între granița de est și cea de vest a României, respectiv Ungheni – Iași – Oradea – Borș, trebuie traversate peste 120 de localități astfel încât timpul de parcurs e circa 12-13 ore, cu o vitează medie comercială de până la 50 km/h”,
Se arată în Memorandum.â
Iar efectele acestei situații se văd în statistici:
- Sub 2% din investițiile străine directe din România ajung în Regiunea Nord-Est;
- Sub 5% din exporturile României provin din această regiune;
- Media nivelului de trai în Regiunea Nord-Este este la 34% din media UE;
- Rata sărăciei în această zonă a țării este de 35%, față de numai 5,5% la București;
- Salariul mediu în Regiunea Nord-Est este de numai 25% din cel mediu european;
- 58% din populație locuiește în mediul rural.
Toate aceste lucruri au făcut ca Moldova să devină cel mai mare furnizor de emigranți din România.
”Viitorul și dezvoltarea acestei regiuni depind în mod vital de prioritizarea construcției unei autostrăzi pe axul median Est-Vest alături de o alta, pe axul Nord-Sud. Aceste două autostrăzi, componente ale coridoarelor de transport TEN-T CORE și prevăzute în Master Planul General de Transport al României, îndeplinesc principalul obiectiv al alocării fondurilor europene: de a elimina legăturile lipsă și blocajele, de a asigura conexiuni fără discontinuități pentru transport regional și pe distanțe lungi, astfel încât orice oraș mare al UE să fie la mai puțin de 100 de km de o autostradă. În cazul autostrăzii mediane A8 Târgu – Mureș – Iași se îndeplinesc cu brio aceste obiective, iar distanța menționată între toate capitalele de județ și A8 va fi de maxim 80 km”,
Se menționează în memorandum.
Dincolo de importanța covârșitoare pentru dezvoltarea economică a Moldovei, demn de menționat este și faptul că infrastructura rutieră precară plasează Iași și Suceava pe locurile 3, respectiv 4 la nivel național în privința accidentelor grave.
”În ultimii 10 – 12 ani Regiunea Nord – Est a absorbit sume consistente din fondurile UE pentru dezvoltare, dar disparitatea de nivel de trai și PIB nu s-a diminuat, menținându-se constantă, circa 34% din media UE. Acest lucru demonstrează că nu este suficientă absorbția de fonduri și dezvoltarea locală, județeană sau regională, ci trebuie cu prioritate dezvoltată infrastructura de transport națională și europeană ce permite schimburi rapide de mărfuri, de valori economice și de persoane”,
Se mai arată în Memorandum.
În finalul documentului se precizează și că alocarea de fonduri pentru construcția unei autostrăzi care să conecteze Moldova la restul țării reprezintă și ”singura reparație istorică ce se poate acorda Regiunii Nord-Est”.
DESCARCĂ APLICAȚIA BOTOȘĂNEANUL PENTRU MOBIL
Iulius Mall Suceava a dat startul reducerilor de până la 70%, de Black Friday
Oana Sava
Nov 01, 2024
USR Botoșani a deschis campania pentru parlamentare: Suntem o alternativă / Aveți cu cine – VIDEO
Gabriela Erdic
Nov 01, 2024
ACUM: Liderii PSD încep oficial campania electorală cu „vedetele” scoase în față – LIVE
Redacția Botoșăneanul
Nov 01, 2024